wings to fly

10 jaar niet vliegen

Of gewoon niet meer vliegen… Ik heb besloten dat ik 10 jaar niet ga vliegen, tenzij dit om een hele zwaarwegende reden wel nodig is. Ik kan mij er nu geen bedenken in ieder geval.

Langzamer reizen

Ik heb mezelf afgevraagd waarom ik eigenlijk wilde vliegen. Het is wat mij betreft niet nodig maar waarom deed ik het dan toch? Zon en warmte is een reden, mooie stranden, ander eten, andere taal. Kortom even uit de sleur die ik voelde. Dat herkennen we vast allemaal weleens, maar stapte ik vroeger niet veel te snel in het vliegtuig? Nu ik twee kleine dametjes heb rondlopen en zelf veel dingen anders doe in mijn leven heb ik sowieso dat gevoel van sleur niet zo. Toch blijf ik het fijn vinden om mezelf helemaal in een andere omgeving onder te dompelen en niks te hoeven doen wat thuis “moet.” Maar moet dat met het vliegtuig? Het enige antwoord dat ik kon geven was nee. Dus zoals meer dingen tegenwoordig, doe ik dan ook nee. Ik kijk gewoon eens hoe dat is, 10 jaar niet vliegen. Mijn laatste vlucht was naar Nice, nu 5 jaar geleden. Ik doe er niemand kwaad mee en voor mezelf is het soms misschien even omdenken maar dat komt vast goed. Natuurlijk zou ik graag Bali, Suriname, Nieuw Zeeland en Peru nog eens zien, die stonden altijd al op mijn lijstje. Ierland, Schotland en Zweden, staan ook op dat zelfde lijstje en die zijn natuurlijk makkelijker aan te reizen zonder vliegtuig. Langzamer reizen, veel zien onderweg en lokaal dingen ontdekken in plaats van de toeristische trekpleisters was altijd al mijn ding. Dit past er prima bij behalve dan dat we nu onderweg al dingen zullen bekijken in plaats van op locatie.

Ik vind het nu dus eigenlijk geen probleem dat ik 10 jaar niet ga vliegen. Er zijn genoeg mooie plekken om te bezoeken die ik op een andere manier kan bereiken dan met het vliegtuig. Daarnaast heb ik geen familie of vrienden wonen in het buitenland die ik zou willen bezoeken.

CO2 uitstoot dagelijks leven vs. vakantie

Misschien ook leuk om eens te vergelijken voor jezelf. Ik heb net de test gedaan op de website van Milieucentraal, daar kan je een grove schatting maken van jouw uitstoot per huishouden/per jaar. Ik kwam op 10.300 kg CO2 equivalent uit. Wat, nu we dingen anders doen, lager dan gemiddeld is. Stel dat we besluiten om een retourtje Bali te boeken met ons gezin, dan zouden we 17.000 kg hoger uitkomen. Bijna het dubbele dat we normaal gesproken zouden verbruiken in een jaar! Als je dat zou verspreiden over 10 jaar valt dat natuurlijk wel mee. Toch ben ik er nog niet over uit, misschien vlieg ik helemaal niet meer. We zullen het zien over 5 jaar.

Deze zomer reizen we af naar Schotland, 6 uur rijden en een nachtje op de ferry. Ook hebben we er voor gekozen om lang weg te blijven en via Workaway bij mensen in huis te verblijven. Super veel zin in! Hierover later meer.

Klimaatdoelen behalen

Op de website eerlijkovervliegen kan je van alles lezen over de belasting van het vliegverkeer. Zelfs dat de CEO’s van Schiphol en KLM pleiten voor meer treinverkeer naar locaties dichtbij. Ondanks dat de berichten niet zo positief zijn, hoop ik dat er over 5 jaar ook heel wat veranderd is. Schonere vliegtuigen zit er waarschijnlijk niet in maar minder vluchten en vollere vliegtuigen moet toch een optie zijn als er meer wordt samengewerkt. Ook mag wat mij betreft de prijs omhoog voor vliegen en voor treinen sterk omlaag. Dat is toch wel een van de makkelijkste manieren om mensen minder te laten vliegen. De voorspelde groei van de luchtvaart zou namelijk de vooruitgang in andere gebieden teniet doen. En de enige rede om dit tegen te houden, is minder mensen die willen vliegen. Wanneer zou jij minder of misschien helemaal niet meer vliegen? Ik kwam er met het schrijven van dit blog achter dat er geen scenario mogelijk is waarin de luchtvaart op dit tempo blijft groeien en we daarnaast de klimaatdoelen kunnen behalen. Meer daarover lezen? Check deze link.

Wil je bijdragen aan veranderingen in de luchtvaart? Op de website van Greenpeace kan je veel petities vinden, zo ook die voor de luchtvaart. Het gaat er niet om dat je niet meer mag vliegen maar dat er duidelijkheid komt in de milieurapporten en dat je ook daadwerkelijk betaald wat het kost. Ik geloof dat er dan ook een versnelling zal komen in de verduurzaming van de vliegindustrie. (aanvlieg)routes, vollere vliegtuigen) Die ene stem van mij is misschien niet veel waard maar er zijn er inmiddels al meer dan 73.000 mensen die mij voor gingen, dat moet toch een verschil gaan maken…? Teken jij deze petitie ook?

Take care, take fairhups!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.